In de afgelopen jaren heeft er een stijging plaatsgevonden in het aantal ICT-vacatures. Meer dan de helft van de openstaande vacatures is moeilijk te vervullen. Geen enkele andere sector kent zo een sterke mate van krapte. Voor werkgevers is het lastig om in een overspannen arbeidsmarkt personeel te vinden. Een van de grootste uitdaging blijft het vinden van het juiste tech talent. Dit heeft met verschillende redenen te maken. Ten eerste de vraag naar Tech Talent kan groter zijn dan het aanbod. Ten tweede is dat er geen match is tussen de kandidaat en de opdrachtgever vanwege de gewenste arbeidsvorm.

Voorbeeld geen match tussen de kandidaat en de opdrachtgever 

Bedrijf X wil een Java Developer in dienst nemen en dat deze persoon als medewerker aan de slag gaat met de daarbij alle behorende secundaire arbeidsvoorwaarden. Kandidaat X is een Java Developer. Qua profiel past hij perfect bij het bedrijf en de functie. Kandidaat X wil echter niet in loondienst, want hij werkt al namelijk 3 jaar als zzp’er en wil dit ook blijven doen. Bedrijf X wil echter geen zzp’er maar een medewerker.   

Vraag naar tech talenten is groter 

Wanneer de vraag naar tech talenten groter is, hebben zij natuurlijk de keuze als het aankomt op het aannemen van een opdracht of vacature. Het is daarom van belang om op te vallen en te onderscheiden als potentiële werkgever, zodat je de eerste voorkeur wordt van de kandidaat. Dit kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door middel van Employer Branding. Bij Employer Branding gaat het om het imago van de organisatie. Je wilt als werkgever aantrekkelijk worden om nieuwe medewerkers te werven en uiteindelijk te behouden.  

Door de huidige situatie van de arbeidsmarkt wordt er bezuinigd op budgetten binnen de organisatie. Dit heeft diverse gevolgen. Bedrijven moeten daardoor onder andere creatief zijn met een laag budget om de juiste kandidaten te vinden. Als recruiter of HR-manager kun je het natuurlijk zelf doen. Dit is een eventuele oplossing om kosten te besparen, omdat er geen budget uitgegeven hoeft te worden. Een andere oplossing is om het hele recruitmentproces uit te besteden. Bij het uitbesteden is het mogelijk om een geheel of gedeeltelijk een recruitmentafdeling uit te besteden. Denk bijvoorbeeld hierbij aan het vinden van de juiste kandidaten tot en met het eerste contact.  

Recruitment uitbesteden 

Het uitbesteden van recruitment is in de afgelopen jaren enorm gegroeid. Veel bedrijven zien steeds meer voordelen om hun recruitmentproces uit te besteden een aan externe partij. Deze partij kan sneller de juiste match vinden omdat ze beschikken over het specialisme en kennis van de markt.   

Download gratis onze guide

Het vinden van de perfecte droomkandidaat kan dus op verschillende manieren. Download hier onze guide ‘Recruitment van Tech Talent in een overspannen arbeidsmarkt’ en lees uitgebreid hoe jij je als recruiter of HR-manager kan onderscheiden in het vinden van de juiste match in deze overspannen arbeidsmarkt.